torsdag 12 januari 2012

Meriterande erfarenheter

Jag är född i Finland och jag bodde med mina föräldrar tills de skildes 1973. Pappa var alkoholist och mamma fick en amningspsykos när min lillebror föddes tre år efter mig.På grund av att föräldrarna inte kunde ta hand om pojken blev han bortadopterad.

Jag har lång erfarenhet av att ha blivit placerad i både barnhem och fosterhem. Jag har således tvingats till att få en stor tillit till mig själv och min förmåga att klara av olika utmaningar här i livet.

Min far har valt att vara en frånvarande pappa. Mamma har försökt så gott hon kunnat, men det har inte räckt till. 

Jag har som barn flyttat från Finland till Sverige. Jag har lärt mig ett helt nytt språk. Jag har också lärt mig engelska mycket väl. Utöver ovanstående språkkunskaper, har jag nosat på både italienska och tyska.

Jag har studerat i många år för att förbättra mina dåliga betyg från gymnasieutbildningen Distribution och Kontor. I vuxen ålder, när jag själv kunnat välja att jag vill och är redo för att studera, har jag förvånat mig själv över mängden MVG jag kunnat få. Jag som hade 2,7 i snitt på alla grund- och gymnasiebetyg, har således fått en ny tilltro till mig själv som människa.

Jag har arbetat som kontaktperson i flera år - som ett stöd för att bryta social isolering samt för att ge personen i fråga en glimma hopp och en aktiv fritid.

Jag har provat på en mängd olika yrken. Ibland har det varit nödvändigt för att få en inkomst. Ibland har det varit ett nöje att arbeta. Det har känts som att jag hittat hem i uppgifter som innebär administration, kundkontakter och möjligheten att inspirera. Det är främst den här typen av arbete jag söker, då uppgifterna stämmer väl med min person. Jag älskar att vara spindeln i nätet och organisera flera saker samtidigt.

Något som jag också är stolt över - är min tid som stadsdels-krönikör hos GP Nära Nordost. Tänk att någon som jag valdes till att bli en av de få som fick återkommande reflektera över olika händelser.
Skrivandet är förresten något som alltid legat mig varmt om hjärtat.

Jag är också mycket glad över möjligheten att ha lärt mig det engelska språket. Det är också riktigt roligt att få beröm för mitt uttal, när jag gör engelskspråkiga videor om mina papperskonstverk :-).

Jag tycker om ordspråk och uttryck. De ger mig ofta styrka att tänka om i en utmanande situation. När  inspirationen eller orken tryter, brukar jag leta upp några stärkande ord som får mig att gå framåt.

Jag förlorade min mamma det år jag skulle fylla 44 år. Jag har sett hennes psykiska sjukdom på nära håll. Jag har också vittnat om hennes alkoholmissbruk. Därtill har jag sett hur hon sakta men säkert försämrats i sin allmänhälsa. Jag vet således vad det innebär att leva med sorg.

Jag har varit överviktig i hela mitt liv. Jag vet vad det innebär att begränsa sina möjligheter till ett hälsosamt liv. Jag har nu valt att ta kommandot och ge mig bättre förutsättningar i framtiden. Jag har börjat gå på ett promenadband varje morgon, och jag ser fram emot varje ny morgon :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar